Marketing Bureau Utrecht, Gorinchem I Donker Online Marketing

Visuele rebranding voor Hogeschool Utrecht

Law Guide Utrecht biedt studenten gratis juridisch advies op een laagdrempelige manier. De Hogeschool Utrecht wilde de studentenservice krachtiger positioneren met een professionele merkidentiteit en sterke visuele branding. Wij zorgden voor een complete rebranding van logo tot huisstijl, met direct meetbare resultaten:

Onze Google reviews

LGU BRANDING

Nieuwe visuele identiteit

VOOR ONDERWIJS EN NON-PROFITS

STERKE BRANDING VOOR STUDENTENSERVICES

Veel onderwijsorganisaties hebben een studentenloket of dienst die inhoudelijk goed is, maar visueel achterblijft. Zo ook het Juridisch Studentenloket van Hogeschool Utrecht. De uitstraling sloot niet meer aan bij de belevingswereld van studenten.

Wij hielpen met een complete rebranding: van logo tot brandbook. Met een identiteit die professionaliteit én toegankelijkheid uitstraalt én past bij zowel Nederlandse als internationale studenten.

Zo verandert een naam op papier in een merk dat vertrouwen wekt vanaf het eerste contactmoment.

Onze aanpak

01

Kennismaking en inventarisatie

We trapten het traject af met een uitgebreide kennismaking met het studentenbestuur van het Juridisch Studentenloket en de Hogeschool Utrecht. In dit gesprek brachten we de wensen, doelen en doelgroep in kaart. Wat moest de nieuwe identiteit uitstralen? Welke uitstraling past bij studenten? Deze input vormde de basis voor het creatieve concept.

02

Schetsen en presenteren

Vervolgens gingen we aan de slag met de eerste creatieve schetsen voor het logo en de visuele stijl. We presenteerden meerdere logo-voorstellen en kleurcombinaties die aansloten bij de gewenste uitstraling: jong, professioneel en toegankelijk. Zo kreeg het bestuur snel een concreet beeld van de nieuwe richting.

03

Feedback verwerken en verder uitwerken

Op basis van de ontvangen feedback werkten we de gekozen stijl verder uit. Kleuren werden aangescherpt, vormen verfijnd en grafische elementen ontwikkeld. Hierdoor ontstond een samenhangend visueel systeem dat makkelijk toepasbaar is op alle communicatiekanalen.

04

Stationery en middelen ontwerpen

Met de definitieve visuele identiteit op papier ontwikkelden we alle benodigde middelen: van visitekaartjes, briefpapier en e-mailhandtekeningen tot flyers, roll-up banners en social media templates. Alles volledig in lijn met het nieuwe merkdesign.

05

Eindpresentatie en brandbook oplevering

Tijdens de eindpresentatie presenteerden we het volledige merkconcept en overhandigden we het complete brandbook. Hierin staan alle richtlijnen voor kleurgebruik, typografie, logo-toepassing en visuele elementen, zodat het team van LGU en Hogeschool Utrecht zelfstandig de nieuwe identiteit consistent kan doorvoeren.

Het verhaal achter het logo

Een sterk logo vertelt in één oogopslag een verhaal. In het geval van LGU komt daarin alles samen: inhoud, locatie en doelgroep.

Centraal staat de iconische Domtoren, het symbool van Utrecht, subtiel verwerkt in de grafische lijnen. Samen vormen deze lijnen de afkorting LGU, met een ‘U’ die óók leest als een chatbox. Een knipoog naar de laagdrempelige en toegankelijke juridische hulp die LGU biedt aan studenten.

Voor het kleurenpalet kozen we een moderne herinterpretatie van de HU-huisstijl: herkenbare kleuren in een zachtere, pastelvariant. Zo oogt het logo fris en professioneel, maar ook warm en uitnodigend.

EÉN LIJN DIE ALLES VERBINDT

De kracht van de nieuwe visuele identiteit zit niet alleen in het logo, maar in de complete visuele doorvertaling. Het kenmerkende lijnpatroon vormt hierbij de rode draad. Deze geometrische lijnen, geïnspireerd op zowel de structuur van wetgeving als het stadsbeeld van Utrecht, keren consequent terug in alle middelen.

Van het briefpapier en de visitekaartjes tot de roll-up banners, flyers en social media templates: overal zorgen de lijnen voor samenhang en herkenbaarheid. Zelfs op merchandise zoals de hoodie, tas en pet geeft het patroon een subtiele, stijlvolle uitstraling. Dankzij het uitgebreide brandbook heeft LGU nu een complete visuele toolkit in handen waarmee iedere nieuwe uiting moeiteloos binnen de huisstijl valt. Zo blijft de merkidentiteit sterk en consistent, op elk moment dat een student of partner in aanraking komt met LGU.

VOOR EEN MERK DAT MEEGROEIT

Vanaf dag één is de visuele identiteit ontworpen met het oog op groei en verandering. Dankzij een modulair brandbook en een schaalbare huisstijl kan LGU makkelijk inspelen op nieuwe media, formats of doelgroepen.

Of het nu gaat om social content, nieuwe merchandising of aanvullende communicatiemiddelen, de visuele basis staat als een huis. Zo blijft het merk mee-evolueren met de ambities van LGU en de Hogeschool Utrecht, zonder telkens opnieuw te moeten beginnen.

 

Complete visuele toolkit beschikbaar

Met het opleveren van het brandbook en alle bijbehorende visuele middelen heeft LGU nu een complete toolkit in handen. Hiermee kan het team zelfstandig en consistent de visuele identiteit toepassen, uitbreiden en onderhouden. Elke toekomstige flyer, post of presentatie sluit moeiteloos aan bij de bestaande uitstraling. Dit zorgt niet alleen voor herkenbaarheid, maar ook voor efficiëntie binnen de interne marketingprocessen van Hogeschool Utrecht.

Wat Hogeschool Utrecht zegt

“Het team van Digital Inside heeft de organische vindbaarheid van roadguard.nl sterk verbeterd. Dit met een aanpak waarin samenwerken centraal staat en wekelijkse data gedreven updates. Fijne club om mee samen te werken”

Tom

Centraal Beheer

Laten we samen bouwen aan jouw merk

Onze Partners

Modern Webdesign voor De BANDENboer

Scroll naar boven